Συνέντευξη με τον Richard Shepard – Πρόγραμμα Βιώσιμου Αγροτικού Τουρισμού στη Μαύρη Θάλασσα


Richard A. Shepard, Διευθυντής της Vesselka Consulting Ltd

Κάποια(ες) έργα / ομάδες έχουν ενσωματώσει σωστά το γεγονός ότι για να προχωρήσουμε, να εξελίσσονται τα πράγματα μόνο ενωμένοι ως ομάδα θα τα καταφέρουμε. Ορισμένα προγράμματα πραγματικά ενσωματώνουν βιώσιμοι στόχοι τα οποία επιτρέπουν όχι μόνο στην κοινότητα αλλά και στην οικονομία της χώρας να αναπτυχθεί και να βελτιωθεί το περιβάλλον και το βιοτικό επίπεδο. Τέτοια έργα/προγράμματα έχω ανακαλύψει ένα για τον οποίο κάθε φορά που συζητώ με τους συμμετέχοντες ανακαλύπτω τον ενθουσιασμό τους και τη σοβαρή αφοσίωσή τους. Ανακαλύψτε αυτό το έργο μέσω της συνέντευξης του διευθυντή του προγράμματος Richard A. Shepard.

MissBlue.Blog gr – Πως ήρθε η ιδέα του Προγράμματος Black Sea Program for Rural Sustainable Tourism;

Richard A. Shepard : Αυτή είναι πραγματικά μια μεγάλη ιστορία. Το 2003, ήμουν Περιφερειακός Διευθυντής του Ιδρύματος Ευρασίας υπεύθυνο για την παροχή μικρών επιχορηγήσεων σε μη κερδοσκοπικούς οργανισμούς, μη κυβερνητικές οργανώσεις και άλλες μορφές ενώσεις της Ουκρανίας, της Λευκορωσίας και της Μολδαβίας. Μία από τις ευθύνες μας ήταν να υποστηρίζουμε την τοπική οικονομική ανάπτυξη το 2003 και θέλαμε να βρούμε μια μοναδική θέση. Το αποτέλεσμα ήταν ένα μικρό πιλοτικό πρόγραμμα επιχορήγησης για την υποστήριξη του «Πράσινου» Τουρισμού και στις τρεις χώρες. Η Ουκρανία, ειδικότερα, είχε ένα ισχυρό, λαϊκό κίνημα να αναπτύξει οικολογικά προγράμματα σε διάφορους τομείς – το ένα από τα οποία είναι το οίκο-τουρισμό. Παρά το γεγονός ότι προσφέραμε υποστήριξη στη Λευκορωσία – ένας δύσκολος στόχος – και τη Μολδαβία, συγκεντρωθήκαμε πάνω στην Ουκρανία λόγω των ισχυρών προοπτικών ανάπτυξης στον τομέα. Στην Ουκρανία, παρείχαμε συνολικά $35.000 σε μικρές επιχορηγήσεις κατά μέσο όρο $5.000 σε περίπου έξι ΜΚΟ οι οποίες έπρεπε να χρησιμοποιήσουν τα χρήματα για να παρέχουν εκπαίδευση και υποστήριξη στις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα στον οίκο-τουρισμό. Αυτό δεν φαίνονται μεγάλα ποσά – αλλά ήταν τότε και το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία τεσσάρων νέων εταιρειών και περίπου 30 νέες θέσεις εργασίας – δεν είναι κακό για τα χρήματα που δαπανήθηκαν.

Μετά το πιλοτικό σχεδιάσαμε ένα περιφερειακό πρόγραμμα που έμοιαζε πολύ με αυτό που εφαρμόζουμε σήμερα. Προσπαθήσαμε να πείσουμε το σημαντικότερο μας χορηγό να μας επιτρέψει να επεκτείνουμε το πρόγραμμα, καθώς και να πλησιάσουμε άλλους χορηγούς για χρηματοδότηση. Δυστυχώς, ο μεγαλύτερος δωρητής στην Ευρασία τότε αισθάνθηκε ότι ο τουρισμός ήταν επιπόλαιος, παρά το κόστος / όφελος που ήταν σαφές από τον πιλοτικό που είχαμε κάνει.

Έφυγα από την Ευρασία, τέλος του 2003 και ακολούθησα άλλες προσπάθειες και, χρησιμοποιώντας το Κίεβο ως βάση – δαπανώντας τέσσερα χρόνια από το 2005 στην Αφρική, την Κεντρική Ασία και την περιοχή του Κόλπου.

Αν κοιτάξετε στην ιστοσελίδα μας, θα μπορείτε να διαβάσετε γιατί σχηματίστηκε η Vesselka Consulting το 2010 και το πρώτο εσωτερικό μας στόχος ήταν να αναστήσει το Πρόγραμμα στη Μαύρη Θάλασσα Αειφόρο Αγρό-Τουρισμό ως δικό μας, αυτοχρηματοδοτούμενο πρόγραμμα που δεν εξαρτάται από τα κεφάλαια των χορηγών με τις επακολούθησες χορδές που συνοδεύεται. Είμαστε αποφασισμένοι να πάρουμε το χρόνο μας και να οικοδομήσουμε το πρόγραμμα πολύ σταδιακά και με βιώσιμο τρόπο – ακόμη και από την άποψη της έννοιας της κερδοφορίας – τόσο για τη Vesselka όσο για τους συμμετέχοντες στο πρόγραμμα. Τίποτα δεν είναι βιώσιμο χωρίς κεφάλαια και δεν θεωρούμε τη χρηματοδότηση με δωρεές βιώσιμη.

Έτσι, βρισκόμαστε σήμερα, αναπτύσσοντας το πρόγραμμα αργά. Επίσης -οι εταιρείες που συστάθηκαν το 2003; Είναι ακόμα ενεργές και η κύρια ΜΚΟ είναι πλέον εταίρος μας στην Ουκρανία.

Core Team - WWF-Vesselka Consulting

Core Team – WWF-Vesselka Consulting

MB – Ποια είναι τα κύρια προβλήματα που αντιμετωπίζετε;

RS: Θεωρούμε ότι τα προβλήματά μας είναι προκλήσεις που πρέπει να ξεπεραστούν. Για παράδειγμα, μια σημαντική πρόκληση είναι να βρεθεί ένας τρόπος για να δημιουργείται μια αίσθηση κοινότητας σε κοινωνίες που δεν έχουν συνηθίσει να εργάζονται σε ομάδες. Αυτό είναι ένα ζήτημα που απαιτεί χρόνο και έχει ως αποτέλεσμα να ξεπεραστούν. Δεν χρησιμοποιούμε ακαδημαϊκή προσέγγιση με το κήρυγμα της θεωρίας. Οι άνθρωποι μπορούν να διαβάσουν μόνοι τους. Προσπαθούμε να δείξουμε ότι η συνεργασία σε μια ένωση, για παράδειγμα, μπορεί να ωφελήσει μια ολόκληρη κοινότητα – όχι μόνο κάποια άτομα. Σχετιζόμενο με την πρόκληση αυτή ήταν μια παρερμηνεία του τι κάναμε. Αυτή ήταν μια αποτυχία από την πλευρά μας να εξηγήσουμε σωστά το πρόγραμμα. Οι περισσότεροι συμμετέχοντες νόμιζαν ότι αυτό ήταν πάλι ένα άλλο πρόγραμμα δωρεάς με σύμβαση ορισμένου χρόνου. Χρειάστηκε κάποιο χρόνο για να εξηγήσουμε πώς η διακυβέρνηση του προγράμματος θα λειτουργήσει και ότι αυτό ήταν ένα ολοκληρωμένο επιχειρηματικό εγχείρημα – δεν είναι ένα αυτόνομο, τριετής έργο δωρεάς, ο οποίος καταρρέει όταν τελειώνουν τα λεφτά. Αυτό ήταν μέρος της εξίσωσης αειφορίας μας – όλοι έπρεπε να έχουν μια αειφόρα ροή εσόδων.

Η δεύτερη πρόκληση είναι, φυσικά, η χρηματοδότηση. Επειδή χρηματοδοτούμε εμείς το πρόγραμμα αυτό, είμαστε υπό πίεση για να δείχνουμε μια απόδοση της επένδυσής μας. Αυτό τείνει να αποκλείει ως πρότυπο χρηματοδότησης οι χορηγοί, αντικαθιστώντας το με τους χορηγούς (που έχουν ελεγχθεί προσεκτικά) και τις εισφορές από ιδιώτες και εταιρείες. Όσο ότι το πρόγραμμα προχωράει, περιμένουμε την πίεση της χρηματοδότησης να μειωθεί όσο τα κέρδη για τους συμμετέχοντες και την εταιρεία μας αυξάνονται. Παράλληλα, θα έχουμε μια νέα ιστοσελίδα που θα διαχειρίζεται όλες τις κρατήσεις για τους συμμετέχοντες, τις πληρωμές και θα περιλαμβάνει ένα ποσοστό για το ειδικό ταμείο που θα συσταθεί με ένα μη-κερδοσκοπικό οργανισμό με έδρα το Ηνωμένο Βασίλειο για την παροχή μικρό-επιχορηγήσεων στις συμμετέχουσες κοινότητες.

MB – Μιλώντας για ατομικισμό, πώς βρήκατε έναν τρόπο για να κάνετε τους ανθρώπους να αλλάξουν στάση;

RS: Πιστεύουμε ότι το παράδειγμα είναι ο καλύτερος δάσκαλος. Φυσικά, τυπική εκπαίδευση και ένα ορισμένο ποσό ακαδημαϊκών προσεγγίσεων είναι απαραίτητες, αλλά το απλό γεγονός είναι ότι αν μπορούμε να πείσουμε ένα άτομο σε μια κοινότητα να αναλάβει ηγετικό ρόλο στη συνέχεια η οικονομικής του/της επιτυχία στην ανάπτυξη μιας οικολογικά ευαίσθητη και βιώσιμη επιχείρηση θα παρασύρει και άλλους στο πρόγραμμα. Η αλλαγή είναι δύσκολο χωρίς απτά παραδείγματα επιτυχίας.

MB – Πως το αειφόρο τουρισμό μπορεί να βοηθήσει κοινωνίες να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση;

RS: Ο βιώσιμος τουρισμός είναι μόνο ένα συστατικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί μια κοινότητα για να μειώσει τις επιπτώσεις της οικονομικής κρίσης. Ένας όρος συχνά χρησιμοποιούμενος αυτές τις μέρες είναι η «ανθεκτικότητα«. Ορισμένοι πιστεύουν ότι το αντίθετο της ανθεκτικότητας είναι να είναι εύθραυστης και σημαίνει «ανακάμπτει» από τις αντιξοότητες. Αλλά αυτό δεν είναι αρκετό. Ο θρυλικός Φοίνιξ ήταν ανθεκτικός – βγαίνοντας από τις δικιές του στάχτες να πάρει την αρχική του μορφή. Για την αντιμετώπιση τυχόν ανεπιθύμητων ενεργειών, οικονομικά ή με άλλο τρόπο, δεν είναι αρκετό η ανθεκτικότητα για να γυρίσουμε πίσω στο σημείο που ήταν. Είναι απαραίτητο να είναι αντί-εύθραυστο – για να επανέλθει σε καλύτερη κατάσταση. Η βιωσιμότητα πρέπει να κάνει τη κοινότητα αντί-εύθραυστη. Πιστεύουμε ότι για ορισμένες κοινότητες, ένας τρόπος για να γίνει αντί-εύθραυστη είναι να επωφεληθούν από περιβαλλοντικές, οικονομικές και πολιτιστικές δυνάμεις μέσω του αειφόρου τουρισμού.

Είναι εύκολο να καταλάβουμε ότι μια κοινότητα πρέπει να υποστηρίξει τον εαυτό της οικονομικά. Οι συμμετέχοντες μας καταλαβαίνουν ότι πρέπει να προμηθεύονται αγαθά και υπηρεσίες σε τοπικό επίπεδο όσο το δυνατόν περισσότερο και να προσδιορίσουν επίσης τις επιχειρήσεις που δεν υπάρχουν αυτή τη στιγμή και θα μπορούσαν να δημιουργηθούν από έναν τοπικό επιχειρηματία. Ένα από τα πιο απλά παραδείγματα πραγματοποιήθηκε στην Τουρκία, όπου ιδρύθηκε ένα μικρό αρτοποιείο για την εξυπηρέτηση των τοπικών αναγκών ώστε να μην χρειάζεται οι πολίτες να ταξιδέψουν στην κοντινότερη πόλη για να αγοράσουν ψωμί. Υπάρχει ένα πολλαπλασιαστικό αποτέλεσμα στην ανάπτυξη της αγροτικής κοινότητας που βοηθά στη δημιουργία θέσεων εργασίας και καινοτόμες ιδέες για την υποστήριξη της οικονομικής ανάπτυξης. Για να είναι αντί-εύθραυστη.

MB – Θα επεκταθεί και σε άλλες χώρες της περιοχής της Μαύρης Θάλασσας;

RS: Το βασικό πρόγραμμα αρχικά περιελάμβανε μόνο την Ουκρανία και την Τουρκία, αλλά μέσα σε λίγους μήνες λάβαμε ενδιαφέρον από τη Γεωργία, τα οποία δεν μπορούμε να αγνοήσουμε. Στόχος μας είναι να αναπτύξουμε το πρόγραμμα για δύο χρόνια, αντλώντας διδάγματα και παραμένοντας ευέλικτοι, και στη συνέχεια να το αναπτύξουμε στη Ρουμανία, τη Βουλγαρία και τη Μολδαβία. Ωστόσο, ως μέλη της Διεθνούς Εταιρείας Οικοτουρισμού σταθερά δημιουργούμε μια θέση για τις υπηρεσίες μας στην ανάπτυξη του βιώσιμου τουρισμού σε παγκόσμιο επίπεδο.

MB – Έχει ανοίξει η διαδικτυακή πλατφόρμα, μπορούν οι ενδιαφερόμενοι να βρουν τους πρώτους προτεινόμενους προορισμούς;

RS: Εργαζόμαστε πάνω στη δικτυακή πύλη τώρα. Το πρώτο βήμα είναι να επισκεφθούν κάποια από τους προορισμούς, να κάνουμε μια αξιολόγηση και στη συνέχεια να ξεκινήσουμε ένα πακέτο πιλοτικών ταξιδιών με μειωμένο κόστος για να πάρουμε πληροφορίες από τους περιπετειώδεις ταξιδιώτες οι οποίοι θα είναι επίσης σε θέση να βοηθήσουν. Μέρος του αρχικού πακέτου θα είναι το πακέτο εθελοντικού τουρισμού που θα ελέγχεται αυστηρά και να αποφευχθούν τα προβλήματα που έχουν συσχετιστεί με τον εθελοντικό τουρισμό. Προβλέπουμε να είμαστε έτοιμοι online με τις πρώτες προσφορές μέχρι το τέλος του Αυγούστου.

MB – Έχετε μία συμβουλή για αυτούς που θέλουν να αλλάξουν ή να προωθήσουν την αλλαγή;

RS: Δουλέψτε αργά, να είστε έτοιμοι να προσαρμοστείτε στις μεταβαλλόμενες συνθήκες και να μην φοβάστε να αφήσετε μια διαδικασία, αν δεν λειτουργεί. Πρέπει να συμμετέχουν οι άνθρωποι στο τόπο όπου ζείτε και εργάζεστε. Αποφύγετε την τάση να κάνετε «σετ» ή τη λογική ένα μέγεθος ταιριάζει σε όλες τις προσεγγίσεις.

Το πιο δύσκολο μέρος είναι η χρηματοδότηση – θα διαπιστώσετε ότι μερικοί χρηματοδότες – χορηγούς, ιδίως – έχουν ένα συγκεκριμένο όραμα, όχι μόνο για το τι πρέπει να γίνει, αλλά πώς να γίνει. Αυτό είναι σπάνια ένας καλός τρόπος να προχωρήσετε. Να θυμάστε, επίσης, ότι μπορεί οι άνθρωποι να μην αναζητούν την αλλαγή – απλά μπορεί να μη κάνουν την καλύτερη δυνατή χρήση των πηγών ενέργειας και των πόρων τους και μπορεί απλά να μην βλέπουν τι μπορούν να προσφέρουν, δεδομένου ότι μπορεί να παίρνουν πολλά πράγματα ως δεδομένα. Πάνω απ ‘όλα, είναι αναγκαίο να επιμείνουμε.

Richard A. Shepard ευχαριστώ πάρα πολύ για το χρόνο και τη συμμετοχή σας.

 

Σχετικά με τη Vesselka Consulting ΕΠΕVESSELKA Logo

Η Vesselka Consulting είναι ένας ανεξάρτητος διεθνής οργανισμός το οποίο προσφέρει μία εύρη γκάμα επαγγελματικών υπηρεσιών. Σχεδιάζει και εφαρμόζει πρωτοβουλίες που επιτρέπουν αποτελέσματα και κάνουν τη διαφορά σε εμπορικές και γεωργικές επενδύσεις, διαχείριση γης και τη διαχείριση, τον αειφόρο τουρισμό και την ικανότητα οικοδόμησης οργανισμών δημόσιου και ιδιωτικού τομέα.

Έχει συνεργαστεί με άλλες εταιρείες συμβούλων για την εφαρμογή διεθνών δωρητών χρηματοδοτούμενα έργα, αλλά η ικανότητά της να συνεργαστεί με τον ιδιωτικό τομέα για την προώθηση δημόσιων – ιδιωτικών επιχειρήσεων και να βοηθήσει με σχεδιασμό ιδιωτικών επενδύσεων επίσης επέτρεπε στην εταιρεία να σχεδιάσει και να εφαρμόσει τα δικά της προγράμματα με ευελιξία, όπως το Πρόγραμμα Βιώσιμου Αγροτικού Τουρισμού στη Μαύρη Θάλασσα.

Μια σκέψη;

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s